Movilidad y formación del profesorado 2018-2020
El proyecto Erasmus+ 2018-1-ES01-KA101-049307, denominado «Nuevas metodologías para fomentar el aprendizaje activo y conseguir la plena internacionalización del I.E.S. Cañada de la Encina» fue concedido al I.E.S. Cañada de la Encina para su ejecución desde el 1 de septiembre de 2018 al 31 de agosto de 2020 pero tuvo que ser prorrogado por un año más previa solicitud y autorización al SEPIE a causa de la pandemia por el COVID-19, finalizando su ejecución el 31 de agosto de 2021. En este proyecto se solicitaron y concedieron 8 movilidades encaminadas a la formación del profesorado durante los cursos 2018-2019 y 2019-2020, siete de ellas para la realización de cursos estructurados y una de ellas para la realización de jobshadowing. De los siete cursos estructurados, 2 eran específicos para el aprendiaje y mejora del nivel de inglés. En las movilidades que inicialmente se solicitaron a la agencia nacional se incluían 2 job shadowing y 6 cursos estructurados pero por abandono de uno de los centros de acogida de job shadowing fue necesario solicitar el cambio por un curso estructurado.
Los objetivos más concretos que se perseguían con este proyecto eran:
- Integración de nuevas metodologías en el aula.
- Inclusión de la formación en nuevas metodologías en el nuevo Proyecto de Dirección del Centro.
- Fomentar la participación del profesorado en el Programa de Formación a través de Erasmus+.
- Fomentar la consecución de ideas y propuestas extraídas de los períodos de Job Shadowing en centro europeos.
- Fomentar el uso del inglés como elemento de cohesión entre las diferentes materias. CLIL.
- Fomentar el aprendizaje activo de nuestros alumnos.
- Atender las necesidad educativas de alumnos en grupos de PMAR, PIE (Programa de Intervención Educativa) y FP Básica
- Atender las necesidades de clases multiculturales.
- Atender las necesidades de los grupos con niveles heterogéneos de aprendizaje.
- Implicar e informar a la administración local, comarcal y regional para el desarrollo de la formación del profesorado en Erasmus+
- sobre la necesidad de estos cursos para la máxima atención posible de las necesidades de nuestros alumnos.
- Fomentar el Aprendizaje Basado en Proyectos, que a su vez impulsa el aprendizaje activo del alumnado.
- Fomentar la transmisión de la Herencia Cultural.
Los cursos y job shadowing programados, los docentes que realizarán las movilidades y sus fechas previstas son los siguientes:
- The 4Cs: Creativity, Critical Thinking, Communication and Collaboration in Schools. Dublín (Irlanda). 6 al 11 de mayo de 2019. Patricia García
- Intensive English Course and CLIL for Teachers. Dublín (Irlanda). 3 al 8 junio 2019. Ana Cabañero.
- Tablets and Smartphones: using mobile devices as educational tools. Dublín (Irlanda). 24 a 29 de junio de 2019. Celia Olivares.
- Project Based Learning in the Classroom: Setup, Integration and Reflection. Berlín (Alemania). 8 al 13 de Julio de 2019. Mª Ángeles Navarro.
- Job Shadowing: Balletskolen. Holstebro (Dinamarca). 19 al 23 de agosto 2019. Juan Francisco Blesa.
- Photo & Video Making in our Classroom: Creating and Adapting Original Visual Resources” . Florencia (Italia). 22 al 27 de julio 2019. Francisco Javier Navarro.
- Soft skills. Florencia (Italia). 4 al 9 noviembre de 2019. Saturnina Picazo.
- Intensive English Course and CLIL for Teachers. Dublín (Irlanda) Durante el curso 2019 – 2020
Desgraciadamente y a causa de las restricciones de la pandemia por el COVID-19 alguna de estas movilidades tuvo que ser modificada pasando a realizarse de forma telemática, restando así riqueza a este tipo de actividades.
Se muestran a continuación las impresiones de algunos de ellos:
Nuestra compañera Ana Isabel Cabañero Torres, del departamento de lengua castellana y literatura, se desplazó a la ciudad irlandesa de Dublín para llevar a cabo el curso estructurado «Intensive English Course and CLIL for Teachers» entre los días 3 al 8 de junio de 2019 para mejorar su nivel de inglés y aprender nuevas metodologías de enseñanza.
A continuación puede leerse el diario que escribía Ana Isabel Cabañero Torres sobre su estancia en Dublín:
Día 1
Hoy ha sido un día fantástico. He visitado Tara, un valle celta y el castillo de «Braveheart». He conocido a gente muy amable y el tiempo es fabuloso. ¡Me encanta este país!
Día 2
¡Mi segundo día en Dublín ha sido genial! Por la mañana, he participado en las clases intensivas del curso a través de juegos y actividades divertidas. Por l tarde, he aprendido sobre la metodología CLIL, la cual es muy interesante. ¡Estoy disfrutanto de esta ciudad y de este curso!
Día 3
¡Dublín es una ciudad muy interesante! Hemos visitado la mayoría de los monumentos importantes con un tour guiado después de nuestras clases. La guía oficial nos ha explicado multitud de curiosidades sobre los lugares en la capital. Mi favorito es Molly Malone, una mujer famosa.
Día 4
El cuatro día en la academía fue muy interesante para mi. Mi nivel de inglés está mejorando día tras día. Por la tarde, estoy asistiendo a las clases CLIL, que son muy productivas. Hemos estado hablando de diferentes técnicas y actividades para enseñar nuestras asignaturas en inglés.
Día 5
Mi último día en la academia ha sido muy triste, porque tuvimos que decir adiós a profesores y compañeros. Hemos presentado nuestros trabajos y nos han dado algunas ideas para utilizar en nuestras clases.
Nuestra compañera Celia Olivares, del departamento de biología, se desplazó a la ciudad irlandesa de Dublín para llevar a cabo el curso estructurado «Tablets and Smartphones: using mobile devices as educational tools» entre los días 24 al 29 de junio de 2019 para aprender nuevas metodologías de enseñanza con el uso de las TIC.
A continuación puede leerse el diario que escribía Celia Olivares sobre su estancia en Dublín:
1st Day
Today I’ve started the course “Tablet and smartphones: mobile technology as educational devices”. The first part of the class has been dedicated to getting to know each other and stablishing the course aims. Later, we’ve started to work through a platform called slack, really useful to share links or materials in a work group.
After that, we’ve started to review teaching apps, as kahoot, already used for most of us (although I’ve learnt any additional options) and padlet. This was new for me. It gives you a blank wall where you put anything you want on it. It is useful to get the opinion of the students about some subject (e.g. piece of news, extract from a novel, etc.), to do a brainstorming, to get the general knowledge on a subject before starting it or to give information about a topic before developing it in class (similar to a flipped classroom).
2nd Day
Second, intense and productive day in Dublin. As I’ve got afternoon classes, I’ve taken advantage of the morning to make some tourism. I’ve visited the Trinity College (Dublin’s University) and its marvelous library whose jewel is “The book of Kells” (a 9th century manuscript). After that, I’ve gone to the Natural Museum History, it’s worth a visit.
Regarding the classes, today I’ve seen really interesting and varied resources. Firstly, we have learnt how to create a YouTube channel; secondly, we’ve used an app called thinglink that allows you to create interactive pictures (including text box, pictures, videos, etc.); thirdly, we’ve used canva, that gives you the possibility to create different materials: posters, homework, reports, cards, etc. Finally, we’ve taken a look at the possibilities of genially, similar to thinglink but it has lots of options, such as preparing presentations, gamification, creating stories, etc.
3rd Day
Today has been a really interesting and fun class. We have started to use and app yo edit photos, called ‘snapseed’ that gives you varied and intuitive options.
After that, I’ve introduced our high school with the help of the great Erasmus video edited by our students!
Tomorrow, we’ll get started in video edition and for that, we’ve worked the last part of the class to prepare and record a short video that we’ll edit tomorrow.
During the morning, we’ve made a Dublin tour and visited the St Patrick’s cathedral.
4th day
Today we have worked on editing the films we recorded yesterday with the program Power director. After, we have learnt to use the Flipgrid app, where you create classes (grids) and insert topics. The students have to upload videos to answer the task. Then, we have had a fun moment seeing our short films and another high school has made its presentation. Finally, we have prepared some quizzes with Socrative.
In the morning, we’ve visited the Guinness factory and it’s been really interesting! Here you have some pictures about this visit.
5th Day
Today’s been the last day of the course. We’ve started creating a google form. Then, using google sites, we’ve created a simple site. It’s an interesting and easy resource to create our website! After, we’ve learnt to use edpuzzel, an app that allows you to stop a video and insert questions along it. Once the student answers the question, he continues seeing the video. Finally, you get its results.
During the second part of the class, we’ve used a new app called mimind that is used to make diagrams about a topic.
During the morning, we’ve visited Christchurch (the Dublin Cathedral) and Dublinia (a museum where the history of Dublin is explained).
Nuestra compañera Mª Ángeles Navarro Martínez, del departamento de inglés, se desplazó a la ciudad alemana de Berlín para llevar a cabo el curso estructurado «Project Based Learning in the Classroom: Setup, Integration and Reflection» entre los días 8 al 13 de julio de 2019 para aprender más sobre el PBL y sus beneficios en la comunidad educativa.
A continuación puede leerse el diario que escribía Mª Ángeles Navarro Martínez sobre su estancia en Berlín:
1st Day
Today, I’ve been doing some tourism around the historical part of Berlin, which I started in Bradenburg Gate. It’ awesome! In the afternoon, I have started the classes with the presentation of each of the participants. Then, we had some time for games to get to know each other. In the evening, I had the chance to visit the East Side Gallery, where I could see the famous graffitis on the former Berlin Walls. It’s been kind of an exhausting day, but worthy!
2nd Day
We have been working in groups all the time, since this is the methodology we should use when involved in PBL. We have worked on the right steps for Project Based Learning and we have come up with very interesting ideas for future projects. I had the chance to visit AlexanderPlatz, Legoland, Jewish area and its cozy patios. I have just fallen in love with the city.
3rd and 4th Day
Have been very productive in terms of possible Erasmus 229 with students. I have talked about the different projects we make in our school and all my partners were impressed. As for the PBL lessons themselves, we have worked on apps to be used in class.
I had the chance to visit the amazing city of Potsdam and the dramatic Sachsenhausen Concentration Camp.
5th Day
Today it’s been the last day of the course. We all have presented our projects based on PBL methodology and we’ve learnt methodologies to make sure children are working properly on their tasks. Finally, I have shown them our projects about Audioguides and Film Festival and they were all impressed by such a hard work. So, I feel so proud of you all. Conclusion, we can all be sure that our school is one of the best!